عظمت محمد (ص)

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا (احزاب65)

همانا خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‌فرستند؛ اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! شما (نيز) بر او درود فرستيد و به او سلام كنيد سلامى همراه با تسليم.

دراین آیه شریفه خداوند و فرشتگانش بر پیامبر سلام و درود می فرستند که این نشان دهنده ی شخصیت والا و عظمت فردی است که شبیه ما بود. کسی که در اوایل جوانی اش چوپانی می کرد و در غار حرا روزه می گرفت و شب را به عبادت خدا به صبح می رساند. اوکسی بود که ابتدای تولدش آسمان و زمین متحول شد و ستاره ی احمد طلوع کرد تا نشانه ایی باشد که پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی(ص)ظهور کرده است. ایشان کسی بودند که پرندگان مژده ی ظهور حق ونابودی باطل را به عبدالمطلب رساندند و بر سر سپاه ابرهه سنگ جهنمی و آتشین فرستاند تا مشخص شود این عاقبت مردمی است که مخالف حق هستند و از باطل پیروی می کنند. وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ (آل عمران 54)‌

رسول خدا مخالف ظلم بود، ایشان از نزاع و دعوا پرهیز می کردند اما وقتی پای مظلومی در میان بود که حقش ضایع شده بود ایشان یک لحظه هم سکوت نمی کردند و به داد مظلوم می رسیدند. از چهره ی پیامبر نور و روشنایی می بارید، امانت داری، خوش اخلاقی و درست کاری از صفات بارز ایشان بود. وَ إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ ای پیامبر تو صاحب اخلاق عظیم و برجسته هستی چراکه لطف و محبت بی نظیر، صفا و صمیمت بی مانند و صبر و استقامت و حوصله ایی وصف ناپذیر داری(قلم 4).

از این رو پیامبر در لحظات آخر عمر خود نگران امت خود بودند و می فرمودند:” انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی” من در میان شما دو چیز گرانبها به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متوسل شوید گمراه نمی شوید، یکی کتاب خدا و دیگری عترت و خاندان من است.

هرمسلمانی با مسلمان دیگر برادر است و همه ی مسلمانان جهان با یکدیگر برابرند و چیزی از اموال مسلمانان بر مسلمانی حلال نیست مگر اینکه آن را به درستی بدست آورده باشد.

ما می بینیم که پیامبر گرامی ما در همه حال به فکر امت خودش بود و راهنمایی و هدایتش را از امت دریغ نکرده است و مسلمانان را به یکپارچگی و وحدت دعوت می کند و امت مسلمان را به برادر و جانشین خودش که امام علی(ع) می باشد تحویل می دهد تا دین مبین اسلام کامل شود و مسلمانان دچار تفرقه و گمراهی نشوند.

آنچه مسلم است امت اسلامی ما مشترکات زیادی از قبیل خدا، قرآن،قبله،کعبه و پیامبر واحد دارد که باید به اینها پرداخته شود در کنار این، اختلافات جزئی مذهبی هم دارند که در مقایسه با مشترکات اعتقادی چندان اهمیتی ندارد. اما دشمنان اسلام در راس آن استکبار جهانی از جمله آمریکا و انگلیس دامن به اختلاف بین این امت واحده می زنند و از اختلافات سوء استفاده نموده و آنها را به جان هم می اندازند همانطور که با ساده لوحی عده ایی محدود این تفرقه روی می دهد و گروهی پدید می آید به نام داعش با پرچم “لا اله الا الله، محمد رسول الله” مردم مسلمان را می کشند و به مرد،زن و حتی کودکان رحم نمی کند و به اسم اسلام آنها را ذبح می کند در صورتی که دین پیامبر، دین رافت و مهربانی است. پیامبر حتی نسبت به حیوانات نیز عطوفت داشت تا جاییکه خداوند به او لقب رحمۀ للعاملین داده است.چراکه او نه تنها یک پیامبر بلکه حکیم و سیاست مداری بود بزرگ و قانون آوری الهی و سخنوری فصیح و معلمی بزرگ برای اخلاق و سرداری شجاع، جنگاوری ماهر، عبادت گذاری مخلص و مدیری لایق و رهبری مهربان بود.

ویل دورانت در کتاب تارخ تمدن جلد 2 می نویسد محمد از عظیم ترین بزرگان تاریخ است که سرآمد در مسائل روحی و اخلاقی می باشد و هیچ مصلحی در طول تاریخ به مانند او آن همه موفقیت کسب نکرده است.

لامارتین نیز می گوید هرگاه عظمت هدف و سادگی وسایل و نتایج عظیم بدست آمده وسیله های سه گانه برای مقایسه و سنجش بزرگی انسانی باشد، چه کسی را در میان مردان تاریخ می توان یافت که با محمد(ص) مقایسه شود؟ معجزه او این است که توانست یک سوم کره زمین را زیر پرچم عقیده خود درآورد و بیست مملکت اسلامی تاسیس کند، آری اگر در این مقیاس های عظمت و بزرگی نظر افکنیم چه انسانی را عظیم تر از محمد(ص) می توان یافت؟ آری او جامع همه محسنات، ستودنی ها و خوبیها و نام محمد یعنی ستوده،برایش اسمی کاملا با مسمی بود.

رخ زیبا، ید بیضاء، دم عیسی داری                                 آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

تهیه کننده: مطهره اسماعیل زاده – دانش آموز
تایید کننده: مهناز مجید زاده، مدیریت


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20